Vinkkejä aikuisopiskelijoiden motivoimiseen

 

Toisin kuin lapsilla tai teini-ikäisillä opiskelijoilla, aikuisilla pyörii usein paljon asioita mielessä ja uusien taitojen oppiminen luultavasti on niistä viimeinen. Tämän lisäksi aikuiset oppilaat eivät näe ponnisteluidensa palkkiota yhtä nopeasti kuin he olettavat, eikä makeisen antaminen heidän kanssaan toimi samalla tavalla, kuin lasten kanssa. Myös akateemiset tottumukset, jotka heillä kerran oli hallussa, ovat jo pitkään aikaa sitten unohdettu. Viimeisimpänä, muttei vähäisempänä, monet aikuiset joutuvat ottamaan lisäkoulutuskursseja pitääkseen nykyisen työnsä, parantamaan taitojaan nykyisessä työssä, uuden työpaikan saamiseksi tai päästäkseen etenemään urallaan. Kaikki tämä vaikeuttaa oppilaiden motivoimista ja heidän saamista aktiivisesti osallistumaan opetukseen. Alle keräsimme kuitenkin kourallisen vinkkejä, joilla aikuisten oppilaiden motivoiminen olisi helpompaa.

Huomioi oppilaiden ikä

Luo hyödyllisiä ja asianmukaisia oppimiskokemuksia, jotka perustuvat heidän ikäryhmään ja etuihin. Korosta käytännön tietoa ja taitoja. On tärkeää suunnitella kurssi, jolla on välitön merkitys aikuisoppilaille. Käytä oppimismateriaaleja, jotka voi toteuttaa käytännössä. Aikuisopiskelijat arvostavat enemmän käytännön tietoa, eikä vieraita faktoja ja teorioita. Käytä hyödyksi tutkintaa. Vaikka lapset ovat tunnettuja kokeilevasta ja tutkivasta luonteestaan ja uteliaisuudestaan, myös aikuisopiskelijat haluavat joskus hyödyntää tilaisuutta rakentaa tietoa tavalla, joka on heille mielekästä. Tästä syystä sinulla on oltava erilaisia materiaaleja, viitteitä, informatiivisia kuvia, lyhyitä videoita, luentoja, podcasteja ja vapaita resursseja. Tällaisessa vapaassa ja monimuotoisessa oppimisympäristössä oppilaat todennäköisesti löytävät jotain, joka innoittaa heitä oppimaan lisää.

Huomioi oppilaiden ikä

Ääni videon taustalla ei riitä. Lisää oma, henkilökohtainen otteesi. Kurssilla on oltava kasvot joten ole saatavilla tai kutsu aiheen asiantuntijoita, kirjoittajia, professoreita ja muita vieraspuhujia joko paikan päälle tai videokeskusteluun ja kysymys – ja vastauskokouksiin. Tiesitkö, että 83% oppimisesta tapahtuu visuaalisesti, joten varmista että luennossasi on runsaasti visuaalista materiaalia.

Rakenna yhteisö

Kun ihmiset tuntevat toisensa paremmin, heitä ei pelota tai jännitä yhtä paljon esimerkiksi luokan edessä puhuminen. Sosiaalisen median verkkosivustot ovat tehokas työkalu yhteistyölle, kommentoimisella ja jakamiselle. Voit luoda ryhmäkeskusteluja ja yhteisöjä. Ihmiset jakavat herkemmin tietoa, kun heillä on hauskaa ja sosiaalinen media auttaa pääsemään ylitse kiusallisesta alkuvaiheesta. Haasta oppilaita pelien avulla. Keksi erilaisia ongelmanratkaisuharjoituksia ja tapaustutkimuksia. Pistä oppilaasi etsimään ja löytämään ratkaisuja. Käytä huumoria apunasi. Huumori toimii hyvin jopa kaikkein motivoimattomiin oppilaihin. Kun oppilaat tietävät, että olet hauska, he kuuntelevat luentoasi huolellisesti sillä he eivät halua seuraavan vitsisi menevän heiltä ohi. Toinen hyvä tapa pitää oppilaat kiinnostuneina on lisätä jännitystä. Älä siis paljasta kaikkea kurssin sisältöä alussa. Toki yleiskatsaus on hyvä antaa, mutta pidä mielenkiintoiset yksityiskohdat omanasi kunnes on se aiheen aika. Kukaan ei halua lukea kirjaa, jos he tietävät etukäteen, mitä tulee tapahtumaan.

Rakenna yhteisö

Ole innoittava. Jos äänensävysi ei ole inspiroiva eikä materiaalisi ei ole mielenkiintoisia, miten voit motivoida oppilaitasi? Koeta saada heidätkin tunteikkaasti mukaan, luo kiistanalaisia lausuntoja, herätä oppilaiden omia muistoja tai lisää tositarinoita. Anna oppilaiden puhua ja kertoa omista kokemuksistaan. Tunne oppilaasi ja heidän työpaikkansa ja käytä esimerkkejä suoraan heidän alaltaan tai työpaikaltaan. Oppilaat eivät aina muista tai osaa soveltaa oppimaansa omaan työelämään, joten joskus he tarvitsevat muistutuksia ja vihjeitä, joiden avulla he voivat tehdä tämän yhteyden. Esittele mitä etuja ja hyötyä he saavat kurssista, joskus tämä on kaikki, mitä tarvitaan oppilaan motivoimiseen. Muista myös, että he ovat yksilöitä ja heillä on kaikilla omat tavoitteet. Kysy heidän suunnitelmista ja yksilöitä koulutus heidän tarpeidensa mukaisesti. Mikäli kunnioitat heitä, hekin kunnioittavat sinua.

Comments are closed.