AIKUISENA OPINTIELLE

AIKUISENA OPINTIELLE

 

Opiskeleminen aikuisena voi olla ihana ja palkitseva tie. Vastassa saattaa kuitenkin olla muutamia haasteita, jos ei ole opiskellut vuosiin, palaa opiskelemaan kasvatettuaan lapsia tai vaihtaa uraa. Jos ymmärrät näitä haasteita ennen kuin ne ilmaantuvat, niitä voi käsitellä tehokkaammin.

Epärealistiset odotukset ovat uskomattoman yleisiä ja yksi pääsyistä, miksi aikuisopiskelijat keskeyttävät opintonsa, sanoo Tania McGowan, O’Neill Kinesiology Collegen johtaja. ”Olen huomannut sen opiskelijoissani, että kun vanhenemme, näytämme kehittävän epärealistisia odotuksia oppimisprosessista. Nuorempana kokeilemme asioita tai kysymme apua ja vaikutamme hyväksyvän, ettemme onnistu ensimmäisellä kerralla”, hän sanoo.

”Unohdamme, että oppiminen vie aikaa. Kukaan ei voi oppia uutta taitoa yhdessä yössä. Joissain asioissa voi olla tarpeeksi, että otamme esiin oppikirjan ja toistamme mitä olemme oppineet. Mutta oppiakseen taidon kuten kinesiologian tarkoittaa, että tarvitset aikaa ja kärsivällisyyttä hallitaksesi sen.”

McGowan vertaa kinesiologian opiskelua autolla ajamiseen. Kukaan ei vedä esiin autolla ajamisen ohjekirjaa ja osaa sen jälkeen kaikkeen ajamiseen liittyvää. ”Sinun täytyy harjoitella uudestaan ja uudestaan tullaksesi paremmaksi”, hän selittää. ”Opiskelemiseen pätee sama asia – et voi ajatella tietäsi jonkin uuden taidon oppimiseen.”

Uusi suunta

Ihmiset, jotka haluavat kovasti löytää uuden suunnan uralleen voivat myös unohtaa, että oppiminen vie aikaa. He kokevat olevansa paineen alla ja haluavat löytää sen yhden asian, joka tekee heidät onnelliseksi ja saa tuntemaan täyttymystä. Samalla he tekevät itsensä kuitenkin stressaantuneiksi ja tuntevat, että aika loppuu kesken. Stressaantumisen vastapainoksi voi olla hyvä heittää aivot hetkeksi narikkaan esimerkiksi lukemalla iltapäivälehtiä tai pelaamalla nettipelejä Pelikoneessa tai PokerStars Casinolla. Lukeminen tai pelaaminen vievät ajatuksesi muualla ja auttavat purkamaan stressiä.

Englanniksi on sanonta ”comparison is the thief of joy”. McGowan näkee vertailun vaikuttavan oppilaisiin säännöllisesti, erityisesti naisiin, jotka ovat palanneet työelämään oltuaan pitkään sen ulkopuolella. Tunneilla saatat kohdata ihmisiä, jotka tuntuvat tietävän paljon enemmän aiheesta, vaikuttavat saavan asioista nopeammin kiinni, ymmärtävät enemmän opiskelusta ja kirjoittamisesta tai tuntuvat vain tietävän, miten tehtävät saa hoidettua.

Uusi suunta

On luonnollista, että vertaillessaan itseään muihin saattaa alkaa pohtia, onko vähemmän älykäs, onko kurssi sittenkään itseä varten, onko liian vanha oppiakseen mitään uutta tai että on ollut poissa koulutusjärjestelmästä tai työvoimasta liian pitkään ja asiat ovat muuttuneet. Samankaltaisia tuntemuksia on monilla. Useimmat ihmiset eivät kuitenkaan ymmärrä, että arvioivat usein väärin sen, mitä muut tuntevat. Meillä on taipumus aliarvioida muiden negatiivisia tunteita ja yliarvioida positiivisia. Siksi ajattelemme, että muut ovat paljon paremmassa asemassa kuin itse olemme.

Muut saattavat vaikuttaa siltä, että he ymmärtävät opetettavan asian, mutta ehkä he ovatkin hiljaa, koska eivät myöskään ymmärrä. Tai ehkä he ovat lueskelleet ja opiskelleet edellisenä iltana, joten he vaikuttavat tajuavan asian nopeammin. On tehty paljastava tutkimus naisista, jotka ovat palanneet työelämään kasvatettuaan lapsia. Yhteinen teema kaikille naisille oli, että he ilmaisivat merkittävää itsevarmuuden ja luottamuksen puutetta älyllisiin ominaisuuksiinsa ja akateemiseen suorituskykyynsä. Siksi he eivät usein yrittäneet edistää asemaansa.

Tutkimuksessa mukana olleet naiset pääsivät yli negatiivisuudesta tunnistamalla henkilökohtaiset osaamisalueensa ja myöntämällä, miten se vaikutti heidän älykkyyteensä – eikä vain akateemiseen älykkyyteen vaan myös tunneälyyn. Tunneäly on keskeisellä sijalla esimerkiksi kinesiologiassa.

Negatiiviset kokemukset ja pelot

Emme ehkä edes muista negatiivisia koulukokemuksiamme mutta ne voivat silti vaikuttaa alitajuisesti, McGowan muistuttaa. ”Ajatus luokkahuoneessa olemisesta saa aikaa stressireaktion ja haluamme paeta. Jollain tasolla meitä muistutetaan siitä, kuinka meitä sanottiin tyhmiksi tai kuinka meillä oli ilkeä opettaja. Tai saatat muistaa koulun jonakin, jota piti vain kestää”, hän sanoo. ”Mutta meidän luokkahuoneemme ovat hauskoja. On oppimisen tapoja, jotka ovat hauskoja eikä opiskelun tarvitse olla jotain, johon pakotat itsesi.”

Kun opintiellä tulee mutkia matkaan monet ihmiset panikoivat ja pakenevat sen sijaan, että osoittaisivat periksiantamattomuutta. ”Siinä vaiheessa ihmiset alkavat keksiä tekosyitä kuten ’minulla ei ole aikaa’ tai ’minulla ei ole rahaa’. Itse asiassa kaikilla on kuitenkin aikaa ja rahaa, jos he todella haluavat jotakin. Asiassa on kyse pelosta. Se on egon vastaus”, McGowan sanoo.

”Fyysistä selviytymistä ei ole uhattu mutta egoa on. Ihmiset menevät oppimaan jotain uutta, heidät haastetaan, egon suojelumekanismi aktivoituu ja ihmiset kokevat, että heidän täytyy paeta.”  Pelko tulisi tunnistaa ja yrittää puskea sen läpi. Jos opiskelun esteenä kuitenkin ovat oikeat raha- tai aikaongelmat, kannattaa kääntyä henkilökunnan puoleen ja yrittää organisoida asioita.

Vinkkejä oppimiseen

Vinkkejä oppimiseen

Älä vertaa. Vertailu on turhaa toimintaa ja saa vain tuntemaan itsensä huonoksi. Sillä mitä muut tekevät ei ole väliä – itseään kannattaa verrata vain omaan suoritukseensa ja keskittyä tason parantamiseen siitä käsin. Ole realistinen. Ei haittaa, jos olet vanhempi, viisaampi, menestynyt aiemmalla alallasi tai jos olit hyvä oppilas kouluvuosinasi. Sopeutuminen voi viedä aikaa, mikä on normi enemmän kuin poikkeus.

Organisoi asiat. Jos pallottelet opintoja, perhettä ja kenties vielä työtä, tunnet varmasti olevasi paineen alla. Yritä tehdä asioita niin aikaisin kuin mahdollista varmistaaksesi, että sinulla on tarpeeksi aikaa. Myös apua kannattaa pyytää, jos voimat loppuvat. Esimerkiksi O’Neill Kinesiology College tarjoaa henkilökohtaista apua opiskelijoille, joilla on vaikeuksia kuten tapauksissa, joissa opiskelija tarvitsee maksusuunnitelman, ei ymmärrä tiettyä aihetta, tarvitsee opiskeluvinkkejä tai mukautetun aikataulun saadakseen opinnot sopimaan yhteen perhe-elämän kanssa.

Liiku pelkoja kohti äläkä anna niiden sanella elämääsi. Ihmiset ovat usein hyvin lähellä maaliviivaa, kun he lopettavat. Jatka sinnikkäästi äläkä aseta rajoituksia omalle elämällesi. Ymmärrä, että aikuisopiskelu on siirtymävaihe elämässäsi ja se saattaa tuntua toisinaan stressaavalta ja ylivoimaiselta. On aivan normaalia tuntea niin. Katse tulisi suunnata eteenpäin ja nauttia uudesta suunnasta elämälle.

 

Comments are closed.